Vilken är din kompass för ditt företag i dessa osäkra tider?

Många små och mellanstora företag har det nu riktigt tufft och som företagsledare är det lätt att fastna i det operativa där allt handlar om krishantering och problemlösning. Genom att ta en kort paus och svara på de frågor vi erbjuder senare i artikeln kan du hitta din kompass för att åter ta kontroll över rodret för ditt företag.

Världen är mitt inne i en Corona-kris. Med våra personliga kopplingar har vi möjligheten att följa fyra länder på nära håll nämligen Sverige, Nederländerna, Spanien och Italien. Via de lokala nyhetssändningarna följer vi hur varje land handlar och kommunicerar till sina invånare på väldigt olika sätt.

Vi märker också att landets kultur spelar en avgörande roll i hur man kommunicerar och får ut sina viktiga budskap för att förändra det sociala beteendet. Vi människor påverkas av kulturen vi lever i och av det förtroendet vi känner för myndigheterna men mycket ligger i hur tydligt budskapet är så vi vet vad som förväntas av oss.

Otydliga budskap öppnar för olika personliga tolkningar.

Det vi ser är att dessa länder är otydliga i sin kommunikation om vad som gäller och därmed skapas förvirring. Otillräcklig data och mångtydig information gör det mycket svårt för ditt företag att fatta beslut. Men när kommunikationen speglar osäkerheten och blir otydlig öppnas det upp för andra informations-kanaler som påverkar oss. Vad ska man tro på? Det gör att var och en tolkar och gör lite som de vill.

I Italien tog det väldigt lång tid att få människor att förstå allvaret och ändra sina vanor och i Sverige är det ännu många som tvivlar på hur farligt Coronaviruset är. Utmaningen regeringarna står för är att hitta ett sätt att kommunicera som gör att alla människorna förstår och följer de regler som sätts upp. Det förefaller som om inte ens regeringarna är helt på det klara med vilket deras eget mål är. Är det att säkerställa de många människornas hälsa och lika behandling? Att rädda ekonomin och att undvika stora kostnader? Är det att skydda sjukhusen och deras anställda? Eller något annat?

Vad är målet för ditt företag i den här situationen?

Många små och mellanstora företag har det tufft. Du som företagsledare eller ägare blir lätt fast i ett operativt läge där det handlar om krishantering och problemlösning. För många kan det kännas överväldigande att behöva fatta beslut om allt från kommunikation, uppsägningar, nästa kampanj etc. Tänk om du hade en kompass som kunde hjälpa dig hålla riktningen!

Ge dig själv en paus från det operativa i 30 minuter och lyft blicken! Investera en halvtimme i att skapa ett tydligare mål för ditt företag under och efter den här krisen. Vad är det allra viktigaste? Är det att undvika konkurs? Att säkerställa anställningar? Informera ägare? Hitta nya affärsmöjligheter? Behålla motivationen hos medarbetare? Reducera kostnader? Eller är det att vara redo att köra 110% när krisen är över? Svaren på de här frågorna är unika för ditt företag.

En kompass hjälper dig att lyfta blicken och bli tydligare.

Ordet kompass kommer från italienskans compasso som betyder mäta + steg. Kompassen är en betydelsefull uppfinning ursprungligen från Kina vilket det gjorde det möjligt att navigera i okända situationer. Vårt hjälpmedel kallar vi Lo Scopo Kompassen, ett antal frågor med syfte att öppna upp för reflektioner och att skapa insikter.

  • Vilket mål är det viktigaste för ditt företag i den här krissituationen?
  • Vad krävs det att uppnå målet?
  • Vilka tre värderingar är viktigast för dig i den här situationen?
  • Vad gör ditt företag unikt och hur vill du behålla det?
  • Tänk tillbaka på en tidigare svår situation som du löst, vilka tre åtgärder var då framgångsrika?

Be två till tre andra viktiga personer i ditt företag att var för sig svara på frågorna. Prata sen igenom era svar för att komma fram till ett gemensamt mål.

Berätta för dina medarbetare vad målet är.

Genom att reflektera över och svara på frågorna så ärligt som möjligt vet du vad ditt företags allra viktigaste mål är i den här speciella situationen. När du sätter ord på och skriver ned vad målet är blir det inte bara tydligt för dig själv utan du har skapat en grund att stå på för att kommunicera till dina medarbetare, kunder och leverantörer.

Var tydlig med vad som är viktig för att få med dina medarbetare på resan så att de får chansen att förstå dina förväntningar och dela samma målbild. Det är den samstämmiga målbilden som är grunden för att kunna uppnå målet. Vi behöver en kompass när det stormar.

Det är en unik situation för vår generation så ta hand om dig själv och tänk på vad du skulle behöva för att fortsätta behålla ditt helikopterperspektiv.